aireen's FotoPage
keli, benih keli, cal017-2839861,marble goby, ketutu, anggur, arowana
By: aireen khai

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  [1]  2  >  >>]    [Archive]
Tuesday, 14-Feb-2012 02:32 Email | Share | | Bookmark
Udang kara blue lobster cherax cray fish

Udang kara blue lobster induk di 017-2396413
Telor udang kara sebelum menetas
Demenshin Agrotech mentenak dan membekal induk dan benih udang kara blue lobster dengan harga murah. Seekor induk cuma RM8-10 bergantung quantity. Call 017-2839861 atau dmenshin@gmail.com Udang kara air tawar berasal dari Australia. Ia paling sesuai hidup di air tawar dalam keadaan pH7. Saiz matang udang ini ialah dalam lingkungan 8 inci hingga 14 inci. Oleh kerana warnanya menarik iaitu kebiru-biruan dan berbintik putih, pengguna seluruh dunia cenderung menjadikan spesies air tawar ini sebagai hiasan akuarium. Saiz akuarium yang sesuai bagi udang kara dewasa sekurang-kurangnya berukuran 30 liter yang boleh menempatkan sepasang udang kara.

Ia menjadi makanan eksklusif di hotel dan restoran , sajian udang kara pasti memikat selera pelanggan. Harganya lebih baik daripada udang galah dan lebih berat timbangan. Harga bagi yang bersaiz enam inci RM60 sekilo.Ia mempunyai kandungan kolesterol yang sangat rendah dengan tinggi protein. Ini menjadikan udang kara mampu dinikmati harganya yang berpatutan. Ia adalah spesies udang kara air tawar atau Blue (Cherax quadricarinatus) atau dikenali sebagai Blue lobster dan red claw.


Manternak udang kara mudah, kosnya rendah,kadar kematiannya juga rendah berbanding spesies lain. Karnivorisme selalu berlaku ketika udang melengkapkan proses penukaran kulit cangkerangnya. Kulit udang yang baru adalah lembut selepas kulit asal ditanggalkan.Medium yang sesuai digunakan bagi dasar akuarium ialah batu sungai halus atau pasir sungai. Kayu bakau yang telah direndam dengan air tawar boleh digunakan untuk menyediakan kawasan perlindungan udang kara tersebut. Semasa proses penukaran kulit cangkerang, udang ini akan memakan semula kulit cangkerang yang ditanggalkan dari badannya untuk mendapatkan nutrien gentian bagi proses tumbesaran semula cangkerang.

Bila udang kara mencapai saiz antara 3-4 inci, proses pembiakan berlaku. Setiap induk betina mampu bertelur antara 50 hingga 1,500 ekor anak setiap kali bertelur. Induk mampu bertelur tiga kali setahun.Udang jantan akan memindahkan sperma kepada udang betina dan telur akan dibawa di bahagian bawah perut udang betina. Telur udang akan menetas dalam tempoh 40 hari selepas disenyawakan. Mudah dipelihara dan dikendalikan oleh sesiapa berminat.

Suhu air sesuai antara 27- 30* Celsius. Pelet amat sesuai sebagai makanan udang kara. Makanan pelet ikan tilapia boleh digunakan sebagai makanan asalkan ia boleh tenggelam ke dasar air. Udang kara akan memakan sesama sendiri, jika ruang yang terhad dan kekurangan tempat persembunyian . Udang kara bersifat omnivor dalam pemakanannya, ia akan memakan apa sahaja benda yang boleh dimakan di dalam kolam.


Monday, 4-Jul-2011 11:14 Email | Share | | Bookmark
Cara membuat benih ikan keli

 
 
Cara Membuat Benih Keli1. Pilih Induk keli jantan yang matang dengan melihat alat jantina nya yang panjang. Biasa nya perlu di puasakan selama lebih 3 hari ( tanpa berpindah tempat asal*) untuk mengelakkan tahi ikan menggangu proses pensenyawaan. Sperma mestilah berrupa cecair macam susu cair, tidak pekat. Jika pekat bermakna ia belum lagi matang. Ratio jantan dengan betina ialah lebihkurang 1:5. Sesetengah breeder injek jantan untuk mendapatkan sperma lebih baik. Sukatan hormone adalah ½ dari sukatan biasa.
2. Betina induk yang matang berumur lebih 1 tahun dan mempunyai perut kembung apabila tidak di beri makan selama tiga hari. Untuk memastikan peratus telor matang, picit perut sebelum di injek. Telur akan keluar, ini menunjukkan peratus telur yang matang tinggi. Jika peratus telur menetas (matang) mencapai 30% maka itu di kira peratus kebiasaan, dan boleh di katakana peratus tinggi. Sekiranya telur tidak keluar apabila di picit ( sebelum injek) maka peratus telur matang lebih rendah, mungkin kurang 30% menetas. Seperti jantan biasa nya betina di puasakan selama 3 hari ( tanpa berpindah tempat asal*) untuk mengelakkan tahi ikan menggangu proses pensenyawaan.
3. Sediakan air garam (salina) dengan sukatan 7gram untuk 1 liter air mineral. Atau 1kg air mineral di campur dengan 10grm garam. Rendam kan ia semalamam. Saline di gunakan untuk membancuh sperma, untuk menjadikan supaya telur tidak melekat antara satu dengan lain.
4. Sebelum di gunakan goncang K-Dom hormone agar ia sebati. Perkakas termasuk alat penyuntik dan tangan anda perlu benar benar bersih dari gangguan kuman. Sebaik nya guna air suam untuk membasuh tangan dan peralatan.
5. Injek waktu malam agar selepas injek 10 jam waktunya siang supaya cuaca panas untuk mempercepat penetasan. Yang terbaik pukul 9- 11 pagi. Jadi waktu terbaik menyuntik ialah pada pukul 11 malam, dimana pukul 9 pagi telur akan keluar bila di picit. Jika telur lewat di picit keluar, dan sekiranya telur keluar dengan sendirinya maka ia akan rosak kerana di masuki air sebelum di masuki sperma.
6. Picit telur supaya keluar dari betina kedalam bekas berisi sperma di campur saline. Pastikan sebelum di masukkan sperma bekas bersih dan kering tanpa air. Kacau telur dengan sperma dengan bulu ayam lembut perlahan2 agar tidak rosak/ pecah. Pastikan bulu ayam di rebus terlebih dahulu dan di keringkan supaya tiada berkuman dan berair.
7. Tabur telur yang telah disnyawakan itu keatas wire mesh halus (morina) menggunakan sesalur supaya ia tidak jatuh berlapis lapis. Pastikan telur di tabus tidak berlapis- lapis untuk mengelakkan benih ( larva) sukar untuk bangun. Jaring morina tersebut perlu di letakkan di bawah permukaan air di kolam penetasan tidak melebihi 6 inci supaya ia dapat tahap kepanasan untuk menetas.
8. Pastikan air kolam penetasan bersih, tanpa klorin, beroksijen, dan di taburkan metaline blue (air biru) untuk membunuh kuman dan kulat. Jangan di campur dengan benih yang telah menetas lebih awal kerana ia akan menggangu telur/ larva yang baru nak menetas.
9. Telur akan menetas selepas 24 jam. Penetasan semua akan berlaku selama 48jam. Selepas 48 jam buang jarring morina yang mengandungi telur yang tidak menetas. Telah di beritahu tadi, hanya lebih kurang 30% telur menetas jika telur matang. Jika telur tidak matang, peratus lebih rendah.
10. Keluarkan benih yang berumur 4 hari ke dalam kolam tanah yang telah di penuhi moina sebagai makan benih ikan tersebut yang berumur 4 hari ke 7 hari. Moina boleh di perbuat menggunakan tahi ayam. Benih ikan yang berumur 4 hari tidak boleh makan dedak/palet sebab ia tidak punyai sesungut, jadi ia hanya boleh makan benda yang bergerak seperti moina ( sejenis hama)
11. Setelah berumur 8 hari beri makan dedak atau makanan lain yang sesuai untuk pembesaran.
12. Nota:-
a. Induk matang ( umur 1 tahun lebih) ialah induk yang boleh mengeluarkan telur matang ( boleh netas) sebanyak lebih kurang 30% menetas dari jumlah seluruh telur. Ini bermakna ikan keli yang berumur 3 bulan pun boleh mengeluarkan telur matang dan boleh menetaskan anak secara semulajadi, tetapi peratusnya amat sedikit, mungkin 1% sahaja. Induk matang boleh juga menetaskan anak secara semulajadi ( tiada paksaan- injek), tetapi peratus nya sedikit dan beransur ansur tidak sekali gus. Peratusnya mungkin hanya 5%. Kalau secara aruhan (paksa injek) boleh capai 30% sekali gus jika induk matang.
b. Telur matang ialah telur yang boleh menetas apabia di senyawakan dengan sperma samaada secara semulajadi atau aruhan (paksa-injek)
c. Selepas di injek telur yang keluar bila di picit tidak semuanya matang. Injek sekadar untuk mengeluarkan telur secara aruhan (paksa), sebab walaupun telur itu matang tidak semestiunya ia boleh keluar dari perut induk secara semulajadi. Teknik aruhan-injek bertujuan mempercepatkan penetasan kerana ia boleh di lakukan sekali gus dan boleh memaksa telur yang matang keluar.
d. Seekor induk beratnya 1 kg boleh mempunyai lebihkurang 250,000 telur dan jika ia induk yang matang peratus telur yang matan( boleh netas) ialah 30% ( 80,000 ekor larva). Dan sekiranya peratus hidup larva iru 60% maka anda boleh dapatkan anak keli sebanyak 50,000 ekor untuk satu induk beratnya 1 kg. SELAMT MENCUBA. Teknik ini adalah hasil pengalaman kami secara praktikal yang telah kami usahakan di pusat pembenihan kami, mungkin lain pengusaha lain caranya.
e. Nak beli benih kami call 017-2839861. Harga murah2 je 3 inci 7sen,Sekian terima kacih. Bye from us DEMENSHIN WATERS SDN BHD, Rawang Malaysia



Tuesday, 5-Oct-2010 03:28 Email | Share | | Bookmark
Tips menternak Ikan ketutu dan benih ikan ketutu untuk di jual

anak benih ikan ketutu
anak benih ikan ketutu
anak benih ikan ketutu
View all 23 photos...
Di 017-2839861 Benih ikan ketutu marble goby untuk di jual yang bebas dari penyakit fungus, parasit dan anchor worm. Harga rm3 untuk saiz 2", rm4 untuk saiz 5-8". Beli banyak boleh nego lagi. Call 017-2839861 atau dmenshin@gmail.com.
Teknik bela k22 http://benihkeli.webs.com http://benih-ketutu-keli.blogspot.com

Ramai penternak ketutu gagal di sebabkan:-

1- Mengikuti kursus yang di jalankan oleh penganjur yang hanya ingin dapat duit secara mudah. Konon nya tahu teknik menternak ketutu. Tetapi malangnya penganjur kursus yang kaya, tapi penternak gagal. Yang peliknya pengendali kursus tidak dapat membuktikan apa yang di ajar kepada penternak. Cuma setakat tiori dan gambar2. Adakah pernah anda berjumpa dengan instructor yang boleh membuktikan secara praktikal dan fisikal apa yang di ajar memberikan hasil yang sukses. Adakah mereka menunjukkan kepada anda rupa ikan ketutu yang berjaya di ternak. Berapa lama ia membesar hingga 1kg? Berapa peratus survival rate. Berapa kos pemakanan?

2- Antara kegagalan termasuk:-

a) Ketutu banyak yang mati

b) Ketutu tidak mahu membesar atau lambat membesar walau makan kuat

c) Ketutu tidak mahu makan

d) Jenis makanan palet yang menyebabkan daging lembik

e) Makanan anak ikan yang punyai protin rendah

f) Banyak lagi lah…

3- Rahsia PERCUMA menternak ketutu agar ia cepat membesar, kurang yang mati:-

a) Air mesti ada “baja” untuk menjadikan habitat semulajadi ketutu.

b) Air perlu ada ” special reticulation sistem” yang boleh membersih dan retain baja tersebut

c) Air perlu ada oksijen cukup. Cara menyediakan oksijen ada berbagai cara.

d) Air mempunyai PH berapa?

e) Benih perlu dari origin, species dan benih baik

f) Benih bebas dari jangkitan fungi(kulat), cacing, parasite, dsb. Bagaimana cara mengawal dan ubatinya.

g) Air perlu di “treatment” agar ikan tidak di jangkiti penyakit

h) Kalau ikan tidak mahu makan, apa perlu di buat

i) Bagaimana cara untuk membuat ikan kuat berselera makan dan selalu makan setiap masa, kerana ketutu malas nak makan.

j) Kenapa garam perlu di tambah ke kolam.

k) Banyak lagi

SEMUA NYA AKAN TERJAWAB DALAM KURSUS KAMI YANG DI JALANKAN OLEH PENTERNAK YANG MEMPUNYAI PENGALAMAN SENDIRI SECARA PRAKTICAL.

Anda boleh lihat sendiri ikan ikan yang BERJAYA kami ternak di kolam2 showcase kami dan membesar dalam masa yang singkat dengan pemakanan hanya di beri sekali sahaja!!?!

Kami juga menjual benih murah2 je at 017-2839861. Email dmenshin@gmail.com


Friday, 11-Sep-2009 22:15 Email | Share | | Bookmark
My sabah pearls collection- rantai

Rantai Mutiara 60x
Rantai dan anting-anting mutiara asli 150x
Rantai Mutiara Air Masin ori 300x
View all 5 photos...
woow, cantik nya koleksi mutiara saya, termasuk dari sabah mutiara air tawar dan air masin. Air masin lebih mahal ckit la. Nak kenal asli atau tak, gosokkan kat gigi kalu rasa macam ada pasir ia asli bib.. i leh jual murah2 je 017-2839861 Teknik bela k22 http://benihkeli.webs.com http://benih-ketutu-keli.blogspot.com


Wednesday, 9-Sep-2009 15:07 Email | Share | | Bookmark
017-2839861 benih keli & benih ketutu MURAH & udang kara

udang kara di ternak
Benih keli di timbang sebelum di jual
Grader benih ikan keli
View all 12 photos...
Demenshin Agrotech 017-2839861 dmenshin@gmail.com fish breeding farm shifted to sg.serai rear pet fish & commercial fish such as arowana, udang kara blue lobster, ketutu, marble goby, keli, etc. We sell baby fry cat fish, benih keli cheap cheap la. 3" only 7sen, above 100k only 5sen.
http://benihkeli.webs.com http://benih-ketutu-keli.blogspot.com

Cara Membuat Benih Keli

1. Pilih Induk keli jantan yang matang dengan melihat alat jantina nya yang panjang. Biasa nya perlu di puasakan selama lebih 3 hari ( tanpa berpindah tempat asal*) untuk mengelakkan tahi ikan menggangu proses pensenyawaan. Sperma mestilah berrupa cecair macam susu cair, tidak pekat. Jika pekat bermakna ia belum lagi matang. Ratio jantan dengan betina ialah lebihkurang 1:5. Sesetengah breeder injek jantan untuk mendapatkan sperma lebih baik. Sukatan hormone adalah ½ dari sukatan biasa.
2. Betina induk yang matang berumur lebih 1 tahun dan mempunyai perut kembung apabila tidak di beri makan selama tiga hari. Untuk memastikan peratus telor matang, picit perut sebelum di injek. Telur akan keluar, ini menunjukkan peratus telur yang matang tinggi. Jika peratus telur menetas (matang) mencapai 30% maka itu di kira peratus kebiasaan, dan boleh di katakana peratus tinggi. Sekiranya telur tidak keluar apabila di picit ( sebelum injek) maka peratus telur matang lebih rendah, mungkin kurang 30% menetas. Seperti jantan biasa nya betina di puasakan selama 3 hari ( tanpa berpindah tempat asal*) untuk mengelakkan tahi ikan menggangu proses pensenyawaan.
3. Sediakan air garam (salina) dengan sukatan 7gram untuk 1 liter air mineral. Atau 1kg air mineral di campur dengan 10grm garam. Rendam kan ia semalamam. Saline di gunakan untuk membancuh sperma, untuk menjadikan supaya telur tidak melekat antara satu dengan lain.
4. Sebelum di gunakan goncang K-Dom hormone agar ia sebati. Perkakas termasuk alat penyuntik dan tangan anda perlu benar benar bersih dari gangguan kuman. Sebaik nya guna air suam untuk membasuh tangan dan peralatan.
5. Injek waktu malam agar selepas injek 10 jam waktunya siang supaya cuaca panas untuk mempercepat penetasan. Yang terbaik pukul 9- 11 pagi. Jadi waktu terbaik menyuntik ialah pada pukul 11 malam, dimana pukul 9 pagi telur akan keluar bila di picit. Jika telur lewat di picit keluar, dan sekiranya telur keluar dengan sendirinya maka ia akan rosak kerana di masuki air sebelum di masuki sperma.
6. Picit telur supaya keluar dari betina kedalam bekas berisi sperma di campur saline. Pastikan sebelum di masukkan sperma bekas bersih dan kering tanpa air. Kacau telur dengan sperma dengan bulu ayam lembut perlahan2 agar tidak rosak/ pecah. Pastikan bulu ayam di rebus terlebih dahulu dan di keringkan supaya tiada berkuman dan berair.
7. Tabur telur yang telah disnyawakan itu keatas wire mesh halus (morina) menggunakan sesalur supaya ia tidak jatuh berlapis lapis. Pastikan telur di tabus tidak berlapis- lapis untuk mengelakkan benih ( larva) sukar untuk bangun. Jaring morina tersebut perlu di letakkan di bawah permukaan air di kolam penetasan tidak melebihi 6 inci supaya ia dapat tahap kepanasan untuk menetas.
8. Pastikan air kolam penetasan bersih, tanpa klorin, beroksijen, dan di taburkan metaline blue (air biru) untuk membunuh kuman dan kulat. Jangan di campur dengan benih yang telah menetas lebih awal kerana ia akan menggangu telur/ larva yang baru nak menetas.
9. Telur akan menetas selepas 24 jam. Penetasan semua akan berlaku selama 48jam. Selepas 48 jam buang jarring morina yang mengandungi telur yang tidak menetas. Telah di beritahu tadi, hanya lebih kurang 30% telur menetas jika telur matang. Jika telur tidak matang, peratus lebih rendah.
10. Keluarkan benih yang berumur 4 hari ke dalam kolam tanah yang telah di penuhi moina sebagai makan benih ikan tersebut yang berumur 4 hari ke 7 hari. Moina boleh di perbuat menggunakan tahi ayam. Benih ikan yang berumur 4 hari tidak boleh makan dedak/palet sebab ia tidak punyai sesungut, jadi ia hanya boleh makan benda yang bergerak seperti moina ( sejenis hama)
11. Setelah berumur 8 hari beri makan dedak atau makanan lain yang sesuai untuk pembesaran.
12. Nota:-
a. Induk matang ( umur 1 tahun lebih) ialah induk yang boleh mengeluarkan telur matang ( boleh netas) sebanyak lebih kurang 30% menetas dari jumlah seluruh telur. Ini bermakna ikan keli yang berumur 3 bulan pun boleh mengeluarkan telur matang dan boleh menetaskan anak secara semulajadi, tetapi peratusnya amat sedikit, mungkin 1% sahaja. Induk matang boleh juga menetaskan anak secara semulajadi ( tiada paksaan- injek), tetapi peratus nya sedikit dan beransur ansur tidak sekali gus. Peratusnya mungkin hanya 5%. Kalau secara aruhan (paksa injek) boleh capai 30% sekali gus jika induk matang.
b. Telur matang ialah telur yang boleh menetas apabia di senyawakan dengan sperma samaada secara semulajadi atau aruhan (paksa-injek)
c. Selepas di injek telur yang keluar bila di picit tidak semuanya matang. Injek sekadar untuk mengeluarkan telur secara aruhan (paksa), sebab walaupun telur itu matang tidak semestiunya ia boleh keluar dari perut induk secara semulajadi. Teknik aruhan-injek bertujuan mempercepatkan penetasan kerana ia boleh di lakukan sekali gus dan boleh memaksa telur yang matang keluar.
d. Seekor induk beratnya 1 kg boleh mempunyai lebihkurang 250,000 telur dan jika ia induk yang matang peratus telur yang matan( boleh netas) ialah 30% ( 80,000 ekor larva). Dan sekiranya peratus hidup larva iru 60% maka anda boleh dapatkan anak keli sebanyak 50,000 ekor untuk satu induk beratnya 1 kg. SELAMT MENCUBA. Teknik ini adalah hasil pengalaman kami secara praktikal yang telah kami usahakan di pusat pembenihan kami, mungkin lain pengusaha lain caranya.
e. Nak beli benih kami call 017-2839861. Harga murah2 je 3 inci 7sen


[<<  <  [1]  2  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net